مدیتیشن هدایت شده برای تجمیع انرژی

تمرین توجه بنیادین، یک نوع مدیتیشن برای افزایش انرژی و تقویت تمرکز است. اگر بخاطر بیاوریم که معمولاً چقدر پراکنده، پرتوجه و دور از لحظه هستیم، متوجه فایده جمع آوری توجه و انرژی خود خواهیم شد. تمام این انرژی می‌توانست برای ما در دسترس باشد، اما معمولاً به دلیل پرت شدن در توجه، از دست می‌رود. ما با جمع آوری تمام این توجه و انرژی، به‌منظور اتحاد و داشتن یک مرکز، پراکندگی و تفرقه را کمتر کرده و قدرتمندتر می‌شویم.

در این روش، به نفس عادی و طبیعی خود توجه می‌کنیم، بدون اینکه سعی کنیم آن را عمیق‌تر یا متفاوت کنیم، و تمرکز خود را روی جریان ورود و خروج نفس قرار می‌دهیم.

1.در ابتدا، به آرامی بنشینید و شاداب شوید. نیازی نیست احساس خودپسندی کنید و فکر کنید که دارید کار خاصی یا عجیبی انجام می‌دهید. فقط راحت باشید. بهتر است که پشتتان را راست نگه دارید، بدون اینکه زیاد کشیده یا بیش از حد پیچیده شود. می‌توانید چشمانتان را باز یا بسته نگه دارید، بسته به راحتی شما. توجه کنید کدام جایگاه تنفس بیشترین تأثیر را دارد؛ آیا در بینی، سینه یا شکم است؟ سپس تمرکزتان را به همان جایگاه تنفسی انتخابی خودتان هدایت کنید.

2. ببینید آیا می‌توانید تنفسی را به صورت کامل از ابتدا تا انتها، از مرکز توجهتان عبور بدهید. اگر توجهتان به جایگاه تنفسی در بینی هست، ممکن است به شکل لرزش، ارتعاش، گرما یا سردی احساس شود؛ اگر توجهتان به جایگاه تنفسی در شکم هست، ممکن است به شکل حرکت، فشار، کشیدگی یا آزادی احساس شود. نیازی نیست به آن‌ها نام گذاری کنید، فقط احساسشان کنید. فقط یک تنفس است.

3. توجه کنید که چه چیزهایی به وجود می‌آیند. اگر تصاویر، صداها، احساسات، حس‌ها به وجود می‌آیند، اما قوی نیستند تا شما را به طور واقعی از احساس تنفس خارج کنند، آن‌ها را به آرامی به گذراند. شما نیازی ندارید به دنبال آن‌ها بروید یا به آن‌ها حمله کنید؛ شما دارید تنفس می‌کنید. این مانند دیدن یک دوست در میان جمعیت است – شما نیازی ندارید که همه را به سمت خودتان فشار دهید یا آن‌ها را برانگیخته کنید، اما علاقه و شور شما به سمت دوست شما، به سمت تنفس، است: “آه، دوست من آمد. این فقط تنفس است.”

4. وقتی حواس تان پرت می شود توجه کنید. توجه کنید هنگامی که شما از تمرکز بر روی نفس منحرف شدید، برای مشاهده آن و شروع مجدد تلاش کنید. هر چند باری که از تمرکز خارج شدید، مجدداً شروع کنید، هیچ مشکلی نیست، این خود تمرین است. در صورتی که به دلیل وجود تصویر، صدا، احساسات، یا فکرهایی که از توجه شما قوی‌ترند از تمرکز خارج می‌شوید، یا به خواب رفتید، یا در خیالی بیش از حد غرق شدید، می‌توانید دوباره توجه خود را به نفس برگردانید.

5.در طول این جلسه مراقبه متوجه تغییر ریتم نفس خود شوید. فقط اجازه دهید هر طور که هست باشد. هر چیزی که پیش می آید، می توانید توجه خود را به احساس نفس بازگردانید.

6. به یاد داشته باشید که در رها کردن حواس پرتی کلمه مهم این است ملایم.می‌توانیم به آرامی رها شویم، می‌توانیم خود را به خاطر سرگردانی ببخشیم، و با مهربانی فراوان نسبت به خود، می‌توانیم دوباره شروع کنیم.

7. وقتی احساس آمادگی کردید، می توانید چشمان خود را باز کنید.ببینید آیا می توانید این آگاهی از نفس را به صورت دوره ای وارد روز خود کنید.

منبع Mindful.org

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *