سه ایده جدید در مورد خوشبختی و رفاه

ماه گذشته، حدود 1000 نفر از بیش از 56 کشور در هشتمین کنگره جهانی انجمن بین المللی روانشناسی مثبت (IPPA) در ونکوور، کانادا گرد هم آمدند تا بینش های پیشرفته خود را در مورد علم بهزیستی به اشتراک بگذارند.

امسال بیش از هر زمان دیگری، تصدیق شد که روش‌هایی که ما درباره شادی فکر می‌کنیم – و مطالعاتی که انجام شده است – عمدتاً مبتنی بر ایده‌های غربی و شرکت‌کنندگان غربی است. برخی از محققان معتقدند این نه تنها تجربیات جوامع مختلف را به حاشیه می‌برد، بلکه همه را از کامل‌ترین تصویر از معنای خوب زندگی کردن و خوب بودن محروم می‌کند.

اگر به شیوه های جدید به رفاه فکر کنیم، چگونه ممکن است اهداف و تصمیمات روزمره ما تغییر کند؟ چه نوع مزایایی ممکن است در زندگی خود و در جوامع خود ببینیم؟ در اینجا برخی از ایده های نوظهور درباره شادی و رفاه وجود دارد که ممکن است بخواهید در زندگی خود در مورد آنها فکر کنید.

1. غنای روانی

تبلیغات
ایکس

چه چیزی باعث یک زندگی خوب می شود؟ حداقل در روانشناسی مثبت گرا چنین بوده است دو پاسخ اصلی به این سوال: یک زندگی شاد یا یک زندگی معنادار.

یک زندگی شاد برای شما آسایش، شادی، امنیت و سرگرمی به ارمغان می آورد – شما احساس خوبی و رضایت دارید. در همین حال، یک زندگی معنادار بیشتر به احساس هدفمند و مهم است، مثل اینکه شما تفاوتی ایجاد کردید. البته، زندگی ما معمولاً ترکیبی از هر دو است، و برخی از افراد برای یک نوع دنبال کردن بیشتر از دیگری ارزش قائل هستند.

اما چند سال پیش، شیگهیرو اویشی، محقق دانشگاه ویرجینیا، سوالی تحریک‌آمیز پرسید: آیا نوع سومی از زندگی خوب وجود دارد، زندگی که با خوشبختی یا معنا تعریف نشود؟

انگیزه او چند یافته گیج کننده بود، از جمله تحقیقاتی که نشان می دهد محافظه کاران و کاربران فیس‌بوک با شبکه‌های اجتماعی کمتر، شادتر هستند. آیا این بدان معناست که تفکر لیبرال و ارتباطات متنوع مسیرهایی به سوی یک زندگی خوب نیستند؟

در نهایت، کاوش های او او را به چیزی که او می نامد هدایت کرد از نظر روانی غنی زندگی: زندگی پر از کنجکاوی، ماجراجویی، تازگی و تنوع، کاوش و باز بودن. وقتی زندگی ما از نظر روانی غنی تر می شود تحصیل خارج از کشور، انواع خاصی از کتاب ها را بخوانیم، دیدگاه هایمان را تغییر دهیم و رویدادهای دراماتیک زندگی را تجربه کنیم. اگر زندگی شما از نظر روانی غنی است، احتمالاً می گویید که چیزهای زیادی دیده و یاد گرفته اید.

اگر این مسیر برای یک زندگی خوب علاقه شما را برانگیخت، به فکر اضافه کردن خودانگیختگی و بازیگوشی بیشتر به روز خود باشید. چیزهای جدیدی برای امتحان و یادگیری بیابید و به جایی که ممکن است شما را ببرند باز باشید. در حالی که شادی و معنا ممکن است بیشتر در کنار فراز و نشیب های زندگی در نوسان باشد، غنای روانی ممکن است چیزی باشد که می توانیم به آرامی در طول زمان ایجاد کنیم، تجربه جدید با تجربه جدید.

2. تعادل و هماهنگی

هر سال، نظرسنجی جهانی گالوپ از مردم بیش از 150 کشور جهان درباره وضعیت رفاهی آنها می پرسد و از آنها می پرسد که چقدر از زندگی راضی هستند و اینکه آیا روز قبل لبخند زدند، خندیدند یا احساس لذت کردند (از جمله موارد دیگر).

ضمناً در این سؤالات، ایده خاصی در مورد بهزیستی چیست، که در توصیه هایی که ممکن است در رسانه ها در مورد چگونگی شادتر بودن مشاهده کنید نیز منعکس شده است. این یک نوع است شادی پر انرژی که با احساس هیجان، اشتیاق و شادی مشخص می شود.

اما گروهی از محققان در تلاشند تا نوع متفاوتی از شادی را که در تحقیقات بهزیستی تا حدودی نادیده گرفته شده است، مطالعه و ارتقا دهند: احساس آرام آرامش، تعادل و هماهنگی.

ابتکار جهانی رفاه از سال 2020 شروع شده است کار کرد با گالوپ از مردم بپرسد که چقدر در زندگی روزمره خود احساس آرامش، رضایت، آرامش، تعادل و هماهنگی دارند. و آنها چیزهای جالبی یاد گرفته اند: به عنوان مثال، وقتی از مردم در سراسر جهان می پرسید که آیا یک زندگی هیجان انگیز را ترجیح می دهند یا یک زندگی آرام، اکثر آنها می گویند که دوست دارند یک زندگی آرام داشته باشند. اگرچه این ایده آرامش از مفاهیم شرقی رفاه الهام گرفته شده است، اما برای مردم در سطح جهانی مرتبط است. و افرادی که تعادل، هماهنگی و آرامش بیشتری را تجربه می کنند، از زندگی خود رضایت بیشتری دارند.

به چه معنا است برای ما؟ اگر آرزوی آرامش بیشتری دارید، برخی تحقیقات نشان می دهد که اغلب در لحظه پیدا می شود – زمانی که تمرکز حواس را تمرین می کنید یا آنچه را که در زندگی خود در حال حاضر قدردان آن هستید هماهنگ می کنید. همچنین ممکن است منظور داشتن پذیرفتن احساسات منفی، به عنوان بخشی از طیف کامل معنای انسان بودن.

3. ارتباط با فرهنگ شما

در حالی که چیزهای زیادی برای یادگیری از فرهنگ های سراسر جهان در مورد آنچه که یک زندگی خوب است، وجود دارد، ما نمی توانیم فرهنگ خود را فراموش کنیم. در واقع، تحقیقات بیشتر و بیشتری نشان می‌دهد که درگیر شدن در فعالیت‌های فرهنگی و ارتباط با هویت فرهنگی شما مسیری قوی به سوی رفاه است.

در IPPA، ما در مورد چارچوب پیوسته سلامت روانی First Nations شنیدیم که توسط رهبران جامعه در کانادا به عنوان راهی برای درک رفاه ملل اول ایجاد شده است. «ارزش‌های فرهنگی، دانش مقدس، زبان و شیوه‌های ملل نخستین، تعیین‌کننده‌های اساسی سلامت و تندرستی فردی، خانواده و جامعه هستند». گزارش ایالت ها.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، شرکت کنندگان بومی که در اعمال فرهنگی مانند نماز، لک، عرق خوری و روزه مشغول بودند، سلامتی خود را 8 تا 10 درصد افزایش دادند. کارول هاپکینز در IPPA

مطالعات دیگر این را تایید می کند. مثلا تحقیق پیدا می کند اینکه جوانان بومی می توانند با درگیر شدن با فرهنگ، سنت ها و جامعه خود شفا، قدرت و رفاه پیدا کنند و ارزش های لاتینی که مراقبان در فرزندان خود پرورش می دهند. کمک آنها بزرگ می شوند تا مهربان باشند و با دیگران ارتباط برقرار کنند. به قول دیگری مطالعه جدید در IPPA ذکر شده، شناسایی به عنوان سیاه به افراد کمک می کند حتی زمانی که با مشکلات مالی مواجه هستند احساس رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند.

مردم هنگامی که در انتقال دانش به جوانان، تعامل با جامعه خود، شرکت در رویدادهای فرهنگی، و ایجاد حس قوی هویت و خودارزشمندی مشارکت دارند، از رفاه بیشتری برخوردار می شوند. نوشتن الیزابت دوری و همکارانش

همه این بینش ها به ما یادآوری می کنند که یک مسیر کاملاً تعریف شده برای یک زندگی خوب و شاد وجود ندارد و اگر به اندازه کافی باز و کنجکاو باشیم تا ببینیم چه مسیرهای دیگری وجود دارد.

منبع مقاله:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *