مدیتیشن اسکن بدن: تمرین ساده ذهن آگاهی برای از بین بردن استرس

مدیتیشن فعالیتی است که به فرد اجازه می دهد ذهن خود را آرام کند. انواع مختلفی از تمرین های مدیتیشن وجود دارد. با این حال، تمام تمرین‌ها بهزیستی روانی، آرامش ذهن، کمک به روند بهبودی و تسکین اضطراب را افزایش می‌دهند.

مدیتیشن ذهن آگاهی:

ذهن آگاهی شامل پاکسازی ذهن و تمرکز توجه بر روی یک نقطه است. این به تمرین‌کننده اجازه می‌دهد تا به‌طور کامل در لحظه حضور داشته باشد بدون اینکه حواسش به چیزهای دیگر در اطراف پرت شود.

زباله هایی که روزانه در خانه انباشته می شوند، اگر به طور مرتب دور ریخته نشوند، می توانند باعث بوی بد و بیماری شوند. زباله ها به شکل افکار منفی روزانه به انسان هجوم می آورند. به طور متوسط ​​یک انسان در 24 ساعت توسط حدود 60000 فکر بمباران می شود که اکثر این افکار منفی هستند. اگر ذهن از این همه زباله به شکل افکار منفی روزانه خالی نشود، در نهایت ممکن است دچار استرس و در نتیجه اضطراب مزمن و افسردگی شویم. علم پزشکی همچنین ثابت کرده است که علت اصلی اکثر بیماری های مزمن استرس روانی است.

مزایای مدیتیشن بسیار زیاد است که برخی از آنها در زیر ذکر شده است:

• استرس و اضطراب را کاهش می دهد

• تمرکز و تمرکز را بهبود می بخشد

• شیوه زندگی سالم را تشویق می کند

• خودآگاهی را افزایش می دهد

• شادی را افزایش می دهد (مغز مواد شیمیایی احساس خوبی مانند سروتونین، اکسی توسین و اندورفین تولید می کند)

• روند پیری را کند می کند

• برای سیستم قلبی عروقی و ایمنی مفید است

مدیتیشن اسکن بدن:

این نوع تمرین ذهن آگاهی وسیله ای ساده و موثر برای رهایی از افکار ناخواسته و رساندن شما به آگاهی لحظه حال است. توصیه می شود که این مراقبه بطور روزانه و در مدت 10 تا 15 دقیقه انجام شود.

برای این تمرین چهار زانو بنشینید در حالی که پشت به دیوار تکیه داده اید و یا در وضعیتی عمودی قرار دارید. سر باید شل و کمی به سمت پایین باشد اما خمیده نباشد.

چشمان خود را ببندید و توجه خود را روی تنفس خود متمرکز کنید. 3 نفس عمیق بکشید و به آرامی بازدم کنید. از طریق بینی نفس بکشید و از دهان بیرون دهید. تنفس را بدون دردسر، آهسته و عمیق انجام دهید، به نحوی که شکم و زیر قفسه سینه تان کاملاً پر شود، گویی یک بالون را از هوا پر می کنید.

تجسم کنید که با هر دم، یک پرتو نور سفید وارد بدن شما می شود و تصور کنید که دود خاکستری با هر بازدم از بدن شما خارج می شود. نور سفید نماد انرژی مثبتی است که وارد بدن شما می شود و دود خاکستری نشان دهنده انرژی منفی مانند استرس و اضطراب است که از بدن شما خارج می شود.

پس از سه نفس عمیق، به تنفس طبیعی متوسل شوید و توجه خود را به بالای سر خود جلب کنید. تصور کنید که موجی از آگاهی وارد تاج شما می شود و به سمت پایین سر، پیشانی، چشم ها، گونه ها، دهان و فک شما حرکت می کند. اجازه دهید این موج آگاهی از سرتاسر ناحیه سر شما عبور کند و تمام عضلات و بافت های همراه را شل کند. این آگاهی را به گردن خود بیاورید و تمام ماهیچه‌ها و رباط‌های ناحیه گردن را در حین پایین‌رفتن شل کنید. اجازه دهید این آگاهی از شانه های شما به سمت بازوها، ساعدها، دست ها و انگشتان شما حرکت کند و تمام اعضای بدن را آرام کند. این موج آگاهی سپس به سمت نخاع شما حرکت می کند و در حین حرکت به سمت پایین، تمام ماهیچه ها و استخوان ها را شل می کند. سپس وارد قفسه سینه، بالای شکم و پایین شکم می شود و تمام ماهیچه ها و رباط های بالای بدن شما را شل می کند.

این حس را در باسن، پایین ران ها، ساق پا و پاها تجسم کنید که به طور سیستماتیک تمام قسمت های پایین بدن شما را شل می کند.

اکنون که تمام بدن شما آرام است، مرحله بعدی شامل آرامش ذهن شما است.

برای آرام کردن ذهن خود، یک مکان خلوت و راحت را تصور کنید. این تصویر می تواند یک ساحل، یک جنگل یا یک قله کوه باشد. از تمام حواس خود در تصور آن مکان آرامش بخش استفاده کنید.

اگر ساحل است، آب های آبی دریا، وزش باد دلپذیر، پرواز مرغان دریایی و صدای برخورد امواج به ساحل شنی را مجسم کنید. تصویر را تا حد امکان با جزئیات و رنگارنگ بسازید که گویی آن لحظه را دوباره تجربه می کنید.

بعد از اینکه آن محیط ایده آل را در ذهن خود ایجاد کردید، چند لحظه در آن مکان بمانید. این به تدریج ذهن شما را آرام می کند و شما را از تمام استرس و فشارهای باقیمانده رها می کند. می توانید هر زمان که احساس کردید به حالت مطلوب رسیده اید، فعالیت را شروع کنید و سپس به آرامی چشمان خود را باز کنید و خود را به هوشیاری عادی برسانید.

تمرین روزانه این تمرین ساده و در عین حال قدرتمند ذهن آگاهی، تمام هورمون های احساس خوب را از مغز شما آزاد می کند که باعث شادی و نشاط شما می شود.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *