آیا نسبت به شغل خود مشتاق هستید یا وسواسی؟

یک مطالعه جدید نشان می دهد که شخصیت و تفاوت های فردی بر تمایل شخص به کار در محیط کار تأثیر می گذارد. این تمایل به صورت وسواس گونه شکل گرفته و حتی در صورت وجود نتایج منفی و ناسازگار، فرد به آن ادامه می دهد.

بنجامین شلنبرگ، یکی از اساتید دانشگاه مانیتوبا در کانادا، که نویسنده‌ی اصلی این مقاله است، می‌گوید: “افراد پرشور و وسواسی، بیشتر به احساسات منفی، اضطراب و استرس مبتلا می‌شوند و به طور کلی، سطوح پایینی از بهبود روانی را گزارش می‌دهند. با وجود این پیامدهای منفی، عجیب است که بسیاری فکر می‌کنند که در برخی محیط‌های کاری، باید وسواس پرشور داشته باشند تا موفق شوند.” ما تعجب می‌کنیم که چطور می‌توان با زیان‌آوری‌هایی که این وسواس با خود به همراه دارد، باور داشت که بهترین راه برای موفقیت است.

برای مطالعه این موضوع، محققان مجموعه‌ای از مطالعات را انجام دادند که در آن شرکت‌کنندگان خود را در سناریوهای مختلف محل کار مانند استخدام متقاضیان، درخواست ارتقاء و کار برای سرپرست جدید تصور کردند. در همه موارد، افراد نشان دادند که اشتیاق وسواسی، هم در خود و هم در دیگران، منجر به موفقیت بیشتر در محیط های کاری با “ذهنیت پایین” می شود.

شلنبرگ توضیح می‌دهد: «محل‌های کاری با ذهنیت پایین، آن‌هایی هستند که به طور انحصاری بر بهره‌وری، سود، و عملکرد تمرکز می‌کنند و به هر چیز دیگری مانند سلامتی کارکنان و روابط شخصی توجه چندانی ندارند.»

تحقیقات شلنبرگ شباهت هایی با مدل دوگانه اشتیاق – که اولین بار توسط رابرت والراند از دانشگاه کبک ایجاد شد – دارد که بین شور هماهنگ و اشتیاق وسواسی تمایز قائل می شود. هر دو نوع اشتیاق شامل دوست داشتن یک فعالیت و صرف زمان و انرژی زیادی برای آن است.

با این حال، تفاوت های مهمی وجود دارد، مانند:

  1. اشتیاق هماهنگ مستلزم آن است که فرد با احساس تعادل و انعطاف پذیری فعالیتی را دنبال کند.
  2. بر از طرف دیگر، اشتیاق وسواسی حاکی از تمایل شدید برای شرکت در یک فعالیت و مشغول شدن کامل به آن است.

اگرچه برخی مطالعات وجود دارد که اشتیاق وسواسی را با برخی از پیامدهای انطباقی در موقعیت‌های خاص مرتبط می‌کند، شواهد قویاً از اشتیاق هماهنگ به‌عنوان ارتباط با بسیاری از پیامدهای مثبت – رفاه، کیفیت روابط بین فردی، تجارب عاطفی مثبت، و غیره – پشتیبانی می‌کنند. شلنبرگ می گوید که مردم در اکثر موقعیت ها.

اگر شما فردی هستید که خود را در یک محیط کاری با ذهنیت پایین می بینید که برای افراد وسواسی پرشور ارزش قائل است، شلنبرگ شما را تشویق می کند که تمام تلاش خود را انجام دهید تا به طور هماهنگ پرشور بمانید.

شلنبرگ می‌گوید: «محل کاری با ذهنیت پایین می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا می‌تواند کارکنان را به تلاش برای دستیابی به نتایج نهایی به هر وسیله‌ای که لازم است، از جمله کوتاه کردن گوشه‌ها و سایر رفتارهای مشکل‌ساز اخلاقی سوق دهد». «اما همچنین باور به اینکه باید در این نوع از محل‌های کاری به شدت پرشور باشید، می‌تواند مشکل را بدتر کند. تحقیقات خارج از محل کار نشان داده است که می توان به سطوح بالایی از عملکرد دست یافت، حتی زمانی که اشتیاق فرد عمدتاً هماهنگ باشد.

منبع Psychology Today

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *