7 فایده نجات بخش برای پایان دادن به یک رابطه سمی

آیا تا به حال در رابطه ای بوده اید که رنجش  از لذت بیشتر باشد ؟

ممکن است این رابطه به قدری سمی بوده باشد که احساس کنید هرگز نمی توانید آن را ترک کنید یا به تنهایی زنده بمانید . یک رابطه توهین آمیز یا مسموم می تواند باعث شود که احساس کنید دنیای شما مانند یک تله چسبنده به هم چسبیده است و به آرامی در آن  خفه می شوید.

با این حال، پایان دادن به یک رابطه سمی مزایایی دارد ، حتی اگر انجام آن دردناک باشد. جدای از آزادی ای که پس از ترک رابطه به دست می آورید، پس از اینکه متوجه شدید سمی است، ممکن است مزایای زیادی را برای انتخاب یک زندگی بدون مسمومیت تجربه کنید. 

در اینجا چیزی است که باید انتظار داشت.  

رابطه سمی چیست؟ 

یک رابطه سمی که به آن رابطه ناسالم نیز می گویند، هر رابطه ای است که در آن قرار دارید – چه با خودتان، خانواده، دوستان، همکاران یا یک شریک عاشقانه – که سالم نیست . وقتی در یک رابطه ناسالم هستید، خوشحال نیستید و فقط احساس خستگی می کنید

ممکن است لحظات شادی در رابطه وجود داشته باشد ، اما به طور کلی، شما به طور منظم یا دائما احساس می کنید که مورد سوء تفاهم قرار گرفته اید ، مورد حمله قرار گرفته اید، مورد حمایت قرار نمی گیرید ، تحت کنترل هستید یا تحقیر شده اید .

اساساً سلامت کلی شما در معرض تهدید است و این می تواند از نظر جسمی، روانی، معنوی، عاطفی، ذهنی یا ترکیبی از اینها باشد. 

ممکن است طرف مقابل را دوست داشته باشید ، مخصوصاً اگر آنها خانواده، دوست صمیمی یا شریک زندگی شما هستند، یا اگر با هم کار می کنید، ممکن است لازم باشد او را تحمل کنید . اما اگر شما از گذراندن وقت با این فرد که باعث ایجاد حس ناامنی در وجود شما می شود می ترسید، به نظر می رسد که ادامه این مسیر روش نامناسبی برای ادامه زندگی شماست.  

پایان دادن به یک رابطه سمی مزایایی دارد، حتی اگر انجام این کار دردناک باشد.

از طرف دیگر، حتی اگر در یک رابطه سالم هستید، مطمئناً ممکن است اختلاف نظر داشته باشید و لحظات زشتی هم در زندگی شما شکل گرفته باشد، اما بیشتر اوقات مشتاقانه منتظر گذراندن وقت با دوست، عضو خانواده یا همکار خود هستید.

موارد اصولی یک رابطه سالم عبارت است از: عشق ، مراقبت، حمایت ، اعتماد، صداقت ، وفاداری ، احترام ، همکاری، ارتباط خوب، مهارت شنیدن، مهربانی ، تعهد و سازش .  

این نکته مهم است که فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا رابطه شما واقعاً سمی است یا خیر – و اینکه آیا بدی ها بر خوبی ها برتری دارد . همچنین شما تنها کسی هستید که می توانید بگویید که یک رابطه چقدر سمی است و آیا می توان آن را نجات داد یا اینکه ترک تنها راه برای شماست.

یادداشتی سریع در مورد مسمومیت و سوء استفاده در یک رابطه. به طور کلی، همه روابط توهین آمیز سمی یا ناسالم هستند ، اما همه روابط سمی توهین آمیز نیستند. سوء استفاده اشکال مختلفی دارد و با عنصر «قصد فعال آسیب رساندن» همراه است.

اثرات منفی حضور در یک رابطه سمی 

تأثیرات قرار گرفتن در یک رابطه سمی ، چه در زمین بازی، چه در اتاق جلسه یا اتاق خواب، واقعی و جدی است. 

در اینجا برخی از مواردی است که ممکن است در هنگام داشتن یک رابطه ناسالم  تجربه کنید :

  • شما احساس بی ارزشی و تهی شدن خواهید کرد زیرا این رابطه بر اساس رفتار متقابل برابر نیست . چرا که احتمالا شما طرف بخشنده هستید و در ازای آن چیزی را پس نمی گیرید زیرا طرف مقابل شما یک گیرنده مطلق است. 
  • شما شروع به منزوی کردن بیشتر و بیشتر خود خواهید کرد و از سایر روابط (اغلب سالم) غفلت خواهید کرد. این نتیجه رابطه با یک فرد کنترل کننده است ، یا به این دلیل که شما به دلیل مسمومیت ذهنی و روحی در زندگی خود احساس خستگی می کنید. 
  • عزت نفس و اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد و قدرت ادراک از ارزشتان به پایین سقوط خواهد کرد ، زیرا شما دائماً تحت فشار هستید و همیشه مقصر قلمداد می شوید. شاید گاهی تعجب کنید که چه بلایی سرتان آمده است ، شاید فکر می کنید که دیوانه هستید . 
  • از آنجایی که نیازهای شما برآورده نمی شود ، و تجربیات، ایده ها و احساساتتان تایید نمی گردد، احساس بی احترامی و عدم حمایت خواهید کرد . 
  • شغل و روابط دوستانه تان آسیب می‌بیند، زیرا احساس ناراحتی می‌کنید و مانند این که این رابطه سمی از تمام انرژی و تمرکز شما استفاده می‌کند. 
  • پس از تعامل با فرد ناامن  ، احساس خستگی ، تلخی، عصبانیت و حتی افسردگی خواهید کرد .
  • هویت و اصالت خود را از دست خواهید داد انگار دائماً روی مسیری به نازکی پوست تخم مرغ در اطراف فرد سمی راه می روید. بعلاوه، شما سعی خواهید کرد خود را طوری بسازید که با آن چیزی که فرد سمی می خواهد و از شما انتظار دارد، مطابق باشید. 
  • نسبت تجربه ای که نسبت به فرد سمی کسب کرده اید، نگاهتان نسبت به دیگران هم همراه شک و احتیاط است و محافظت بیشتری خواهید کرد . ساختن این دیوارها برای محافظت از قلب شما به یک امر عادی تبدیل می شود و ایجاد دوستی را دشوار می کند و به کسی اجازه ورود نمی دهید. 
  • نگاه شما به زندگی به بدبین بودن (بیشتر) تغییر خواهد کرد . ممکن است باور داشته باشید که همه به دنبال شما هستند و بدبین تر می شوید . 
  • از نظر عاطفی احساس خستگی می کنید زیرا زمان زیادی را صرف تلاش برای خوشحال کردن فرد سمی و تلاش برای برآوردن نیازهای او می کنید. این بر سلامت روان شما تأثیر منفی می گذارد که بر کل بدن شما تأثیر می گذارد .  
  • هر عادت سالمی که درون خود دارید، مانند مراقبت از خود، از پنجره بیرون خواهد رفت ، زیرا دیدگاه منفی و مسمومیت ذهنی هستند که از یکدیگر تغذیه می کنند.  
  • حتی روابط آتی نیز آسیب خواهند دید زیرا شما سبک دلبستگی ناسالمی را ایجاد کرده اید، نمی دانید چه کسی هستید، و رابطه بعدی شما ممکن است به همان اندازه رابطه فعلی شما (اگر نگوییم بیشتر) سمی باشد.

7 فایده پایان دادن به یک رابطه سمی 

هنگامی که رابطه سمی را شناسایی کردید ، به شما بستگی دارد که آن را ترک کنید یا در آن باقی بمانید، اما ممکن است شک داشته باشید که آیا می توانید بعد از ترک این رابطه در آینده از ثبات و عشق منفعت ببرید؟

ترک یک رابطه سمی فواید متعددی دارد و شاید این مقاله به شما کمک کند که تصمیمی بگیرید که برای شما مناسب است. 

1. این توانایی را ایجاد خواهید کرد که بتوانید کمک بخواهید

اگر تصمیم خود را به ترک رابطه بگیرید، درخواست کمک و حمایت از دیگران آسان تر می شود.

وقتی با یک شریک سمی کنار می آیید، حس وفاداری پیچیده ای در خود دارید که از درخواست کمکی که نیاز دارید جلوگیری می کند. تنها زمانی که تصمیم به ترک گرفتید، آماده درخواست کمک خواهید بود . 

یادت باشد که در هیچ وضعیتی تو تنها  نیستی

نحوه درخواست کمک: درخواست کمک می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. ممکن است تصمیم بگیرید که به عنوان راهی برای دریافت کمک به درمانگر مراجعه کنید ، یا می توانید با یک دوست مورد اعتماد در مورد دریافت حمایت صحبت کنید. اگر رابطه شما توهین آمیز است، خیریه ها و سازمان هایی وجود دارند که می توانند در صورت نیاز با مشاوره و حمایت فیزیکی به شما کمک کنند. 

2. راه را برای دیگران باز می کند

روابط سمی اغلب ماهیت خودشیفتگی دارند و شریک سمی ممکن است شما را منزوی کند و سعی کند دیگران را از شما دور کند.

اما هنگامی که رابطه را ترک می کنید، از اینکه چه تعداد از افراد آماده هستند تا از شما حمایت کنند، شگفت زده خواهید شد

اگر تصمیم خود را به ترک رابطه بگیرید، درخواست کمک و حمایت از دیگران آسان تر می شود.

وقتی به روی افراد زندگی خود باز می شوید، می توانید به اشتراک بگذارید و شروع به تخلیه بار قلب خود کنید تا بتوانید شفا پیدا کنید. هم‌رسانی و اشتراک گذاری احساسات با دیگران به این معنی است که دیدگاهی بیرونی در رابطه با خود  به دست خواهید آورد، که می‌تواند در هنگام رهایی از رابطه سمی شما بسیار مفید باشد.

چگونه چشم انداز بدست آوریم: پرسپکتیو عبارت است از دیدن چیزها از نقطه ای جدید ، اجازه دادن به اطلاعاتی که دیگران در اختیار دارند به شما کمک کند تصمیم آگاهانه تری بگیرید . 

3. آنچه را در “عشق” از دست می دهید، در آزادی به دست می آورید

ما دوست نداریم برده کسی یا چیزی باشیم.

انسان ها باید آزاد زندگی کنند و آزادی تصمیم گیری و اشتباهات خود را تجربه کنند. اگر می خواهید آزادی را تجربه کنید، رها کردن یک رابطه سمی امر بسیار مهمی است . 

عشق واقعی شما را آزاد می‌کند، به شما بال می‌دهد تا در چالش‌های زندگی اوج بگیرید، اما یک رابطه سمی شما را سرکوب می‌کند و مانع از برقراری ارتباط شما با زندگی می‌شود. آزادی یعنی دوباره برای خودت وقت خواهی داشت و احساس می کنی دوباره زندگی داری.  

چگونه آزادی را به دست آوریم: شروع به استفاده از جملات تاکیدی کنید تا به شما کمک کند روی آنچه آزادی برای شما به نظر می رسد تمرکز کنید. ممکن است بخشی از شما باور داشته باشید که لیاقت آزادی را ندارید، اما آزادی یک حق مادرزادی نیست، یک حق انسانی است . با آزادی ، شادی ، رضایت، و احساس امنیت به وجود می آید .  

4. بازیابی ارزش خود

هیچ چیز بدتر از این نیست که در رابطه ای باشید که حس بودنتان را از بین ببرد . وقتی کسی که شما را تحت فشار قرار داده است ترک می کنید، اجازه می دهید نفس آزادی به شما کمک کند تا دوباره ارزش خود را کشف کنید. 

ترک یک رابطه سمی به شما کمک می کند تا با حذف فردی که سمی بود از زندگی خود بهبود پیدا کنید. به همین دلیل مهم است که روابط را به طور کامل قطع کنید زیرا نمی خواهید جایی را برای آنها باقی بگذارید تا شما را با سمیت بیشتری آلوده کنند.

چگونه می توان ارزش خود را بازگرداند: برای بازگرداندن ارزش خود، به خود زمان و مکان بدهید تا کتابی برای خودسازی مانند کتاب « راه هنرمند جولیا کامرون» بخوانید . از ایده ها و راهنمایی های کتاب برای بازسازی خود و جشن گرفتن این که شما شخصی منحصر به فرد هستید می باشد.  

5. راه رفتن به سمت آزادی

برای به دست آوردن آزادی و زندگی شاد و آزاد از شریک سمی خود نیاز به فضا، حرکت و برنامه ریزی دقیق دارید .

پیاده‌روی و سایر فعالیت‌هایی که به سادگی برای آن‌ها وقت نداشتید (یا برای انجام آن ها به اجازه شریک سمی‌تان نیاز داشتید) می‌تواند به شما کمک کند تا روی پای خود بلند شوید و با آنچه هستید احساس آرامش بیشتری داشته باشید. 

هنگامی که شریک سمی خود را ترک می کنید، زمان کافی برای انجام مراقبت های شخصی از خود خواهید داشت که بسیار شایسته آن هستید. 

روابط سمی اغلب محدودیت های جدی به همراه دارد که می تواند زندگی و پتانسیل شما را محدود کند. در حالی که آزادی با شکوه به نظر می رسد، اگر در برزخ گیر کرده باشید، ممکن است برای رسیدن به آن تلاش کنید . راه بروید، حرکت کنید، به عقب برگردید ، یا راه خود را به سمت یک ذهن آینده نگر تکان دهید.

چگونه بدون محدودیت زندگی کنیم: سرگرمی جدیدی مانند پیاده روی یا پیاده روی داشته باشید تا به شما کمک کند ابزار و حرکت رو به جلو را توسعه دهید تا از اینرسی که با شریک سمی خود در آن گرفتار شده اید خارج شوید . حتی می توانید با انجام کاری که قبلا انجام نداده اید  زندگی را جشن بگیرید .

6. سلامت روان بهتر

روابط سمی برای همه ما مضر است.

روابط سمی نه تنها می تواند باعث اختلالات تغذیه شود ، بلکه می تواند منجر به شرایط سلامت روان مانند شک ، استرس و اضطراب شود .

هنگامی که شریک سمی خود را ترک می کنید، زمان کافی برای انجام مراقبت شخصی از خود خواهید داشت که بسیار شایسته آن هستید. 

زمانی که رابطه سمی خود را قطع کردید برای بهبودی، در مورد خودتان یاد بگیرید و روی آنچه از زندگی می خواهید تمرکز کنید ، اکنون دیگر سمی نیست.

چگونه سلامت روانی بهتری ایجاد کنیم: روابط سمی مضر هستند زیرا اغلب باعث می‌شوند شما بدترین چیزها را در مورد خودتان باور کنید. برای بهبودی مستلزم این است که خود را برای انسان زیبا و منحصر به فردی که هستید ببینید .تکنیک آینه راه خوبی برای درگیر شدن با عشق به خود و پذیرش وجود است. 

جلوی آینه بایستید، به تصویر خود نگاه کنید و برای یادآوری اینکه چه کسی هستید و چقدر شگفت‌انگیز هستید، جملات تأییدی بگویید .  

7. درست به موقع است

اغلب، افراد در روابط سمی باقی می مانند، زیرا نمی دانند که شایسته زندگی بهتر هستند . هنگامی که رابطه به پایان می رسد ، این احساس را به همراه دارد که به موقع بوده اید (اگرچه، ممکن است احساس کنید که زمان زیادی را تلف کرده اید). 

ترک فرد سمی می تواند به شما فرصت هایی بدهد تا از زمان و تأثیر آن بر زندگی تان قدردانی کنید. افراد سمی می توانند چنان تأثیرات مضری روی شما بگذارند که امید به زندگی شما کاهش یابد

چگونه از زمان به بهترین شکل استفاده کنیم : از نحوه گذراندن روز خود آگاه شوید . احتمالاً به دلیل شریک سمی که داشتید، چند عادت عصبی و عادات بد را انتخاب کرده اید. توجه داشته باشید که چقدر برای خود وقت می گذارید و چقدر به خاطر دیگران از خود غافل می شوید. 

یک دفتر خاطرات داشته باشید و تمرکز حواس را تمرین کنید تا به شما کمک کند با رها کردن آن رابطه سمی، در وقت خود صرفه جویی کنید و شادی به دست آورید. فایده اصلی رها کردن این است که شما برای تمام کارهایی که همیشه می خواستید انجام دهید وقت خواهید داشت.

آخرین نکات در مورد مزایای پایان دادن به یک رابطه سمی

قرار گرفتن در یک رابطه سمی ناامن است… و اگر سمیت را تشخیص ندهید و تصمیم به ترک آن نگیرید، به زودی تمام زندگی شما را در بر می گیرد و به آرامی این سمیت را به همه چیز آلوده می کند. در حالی که ممکن است سمیت تمام چیزی باشد که شما می دانید، فواید قدرتمندی برای پشت سر گذاشتن همه این موارد وجود دارد .

می توانید با بازیابی قدرت درخواست کمک، و رسیدن به آرامش در گشوده شدن و به اشتراک گذاشتن تجربیات با افراد امن و آزادی تجربه، دوباره شادی را کشف کنید. شما همچنین خواهید آموخت که احساس شایستگی کنید (با تلاش زیاد) و مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید تا بهزیستی کلی شما دوباره احساس سلامت و خوبی داشته باشد.    

شما ارزش بیشتری دارید! بعلاوه، زمانی که بدانید چرا افراد سمی یا ناایمن را در زندگی خود جذب می کنید، می توانید برای یک بار و برای همیشه به تمام مسمومیت ها پایان دهید .

منبع Happier Human

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *