شکرگزاری برای سلامتی شما چه می کند؟

شکرگزاری برای سلامتی شما چه می کند؟

استیسی باتن می گفت، “تمام سال 2022 برایم در آتش گذشت.”

شوهرش بر اثر سرطان درگذشت و به دنبال آن پدرش هم پس از مبارزه طولانی با بیماری پارکینسون درگذشت. مادرش هم به سرطان مبتلا شد و او پس از فروش خانه ای که به مدت 26 سال در آن زندگی کرده بود، از سیاتل به شهرستان فیرفیلد، کاننیا نقل مکان کرد.

اما در میان این همه ویرانی، متوجه شد که وقتی به دنبال بخش های خوب هر روز می گردد، احساس بهتری دارد. بنابراین او یک کوزه بزرگ چینی را برداشت و آن را به “کوزه شکرگزاری” تبدیل کرد، که اکنون در استند شبانه خود نگه می دارد.

او هر شب چند چیز را که بابت آنها سپاسگزار است روی یک تکه کاغذ می نویسد و داخل آن می اندازد. آنها اغلب بسیار ساده هستند مثلا «من با یک همسایه جدید آشنا شدم» یا «با مادرم قدم زدم و سگم را برای قدم زدن بردیم» هستند.

باتن، 56 ساله، گفت: «غم و اندوه من هنوز وجود دارد، اما نوشتن آن یادداشت های روزانه به من بسیار کمک کرده است.»

دو دهه پیش، مطالعه های شاخصی به رهبری روانشناس رابرت ا.امونز به دنبال درک چگونگی بهره مندی مردم از شکر گزاری صورت گرفت، تاثیر شکرگزاری و قدردانی سوالی بود که دانشمندان تا آن زمان به ندرت بررسی کرده بودند.

یافته‌های دکتر ایمونز نشان می‌دهد قدردانی ممکن است بهزیستی روان‌شناختی را بهبود بخشد و به همین دلیل الهام‌بخش موجی از تحقیقات بیشتر شد. تا به امروز، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که داشتن دیدگاه سپاسگزار، «شمارش نعمت‌های خود» و ابراز قدردانی از دیگران می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت عاطفی ما داشته باشد. تاثیرات میان فردی و یا در روابط رومانتیک و  روابط بین فردی.

علاوه بر این، برخی مطالعات (نه همه آنها) نشان داده اند که قدردانی می تواند به سلامت جسمانی کمک کند.

دکتر ایمونز گفت: «شکرگزاریباعث شفا، افزایش انرژی و تغییر زندگی می شود. این منشوری است که ما از طریق آن به زندگی در قالب هدایا، بخشنده ها، خوبی ها و دریافت ها نگاه می کنیم.»

در ادامه بیشتر در مورد اینکه چرا شکرگزاری بسیار قدرتمند است و چگونه می توانیم آن را در زندگی روزمره خود بگنجانیم، توضیح داده شده است.

قدردانی و شکرگزاری یک احساس مثبت است که می تواند زمانی ایجاد شود که بپذیرید در زندگی شما خوبی وجود دارد و افراد دیگر – یا قدرت های بالاتر، اگر به آنها اعتقاد دارید – به شما کمک کرده اند به آن خوبی دست یابید.

دکتر ایمونز گفت، به عبارت دیگر، منابع چیزهای خوب “حداقل تا حدی خارج از خود” هستند.

مثلاً وقتی کسی با شما مهربان است، ممکن است احساس شکرگزاری کنید.

فیلیپ واتکینز، استاد روان‌شناسی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده کتاب «قدردانی و زندگی خوب» می‌گوید: «احساس قدردانی تنها نیمی از معادله است».او گفت که برای بهره بردن از مزایای این احساس، ابراز قدردانی هم به همان اندازه مهم است.

بسیاری از مطالعات از شرکت کنندگان خواسته اند تا نامه های تشکر بنویسند، یا چیزهای مثبت زندگی خود را فهرست کنند، و سپس اثرات این آزمون را سنجیده اند.

این نتایج پیشنهاد می دهد انجام این نوع فعالیت ها فواید سلامت روانی را به همراه دارد (کاهش علائم افسردگی و اضطراب، افزایش عزت نفس و بهبود رضایت از زندگی روزمره.) ولی بعضی مطالعات اشاره کرده اند که مداخلات شکرگزاری لزوماً مؤثرتر از سایر انواع فعالیت ها برای افزایش رفاه نیستند، مانند درخواست از مردم برای نوشتن درباره جزئیات روزشان. به گفته کارشناسان، با این حال، این موضوع باعث نمی شود که فعالیت های قدردانی کمتر مفید باشد.

مطالعات متعدد نشان داده است که ابراز قدردانی از آشنایان، همکاران، دوستان یا شرکای عاطفی می تواند باعث تقویت رابطه شود سارا آلگو، روانشناس دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل که در مورد اینکه چگونه قدردانی به روابط کمک می کند، اثبات کرده که به ما کمک می کند تا نزدیک تر شویم.

علاوه بر این، هنگام تجزیه و تحلیل تمایلات افراد، محققان دریافته اند که کسانی که بیشتر مستعد تجربه قدردانی در زندگی روزمره خود هستند، سطوح پایین تری از افسردگی و بهتر بخواب.

شکرگزاری نه تنها باعث بهبود رفاه بخشنده و گیرنده می شود، بلکه ممکن است برای کسانی که شاهد آن هستند، تماشای قدردانی و سپاسگزاری بین دو نفر می تواند باعث شود که بیننده نسبت به هر دو احساس گرما و صمیمیت بیشتری داشته باشد.

دکتر ایمونز گفت: «آنچه که من را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نتایج عینی و قابل تأیید بیولوژیکی است که فراتر از اقدامات گزارش‌دهی شخصی است». به عنوان مثال، در آزمونی که قدردانی نیز با آن همراه بوده است فشار خون پایین، و، در یک مطالعه آزمایشی دیگر سطوح بالاتر تغییرپذیری ضربان قلب، نشانگر بهزیستی بوده است.

دکتر آلگو گفت: “به نظر می رسد قدردانی هدیه ای است که به اعطای مواهب خود ادامه می دهد.”

مطالعات در مورد قدردانی و شکرگزاری نشان نمی دهد که چقدر باید قدردانی را ابراز کنیم یا چگونه آن را به بهترین شکل عملی کنیم. اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مقدار کمی از شکرگزاری، یک بار در روز، ایده آل است.

جوئل وونگ، استاد روانشناسی مشاوره در دانشکده آموزش دانشگاه ایندیانا، که در حال مطالعه است که آیا ابراز قدردانی در یک برنامه گروهی شش هفته ای می تواند به افراد کمک کند، گفت: “من فکر می کنم که مزایای فعالیت های سپاسگزاری واقعاً از طریق عادت های طولانی مدت آشکار می شود.”

دکتر وونگ می گوید “برای ایجاد یک عادت قدردانی پایدار، سعی کنید تمرین قدردانی خود را به یک روال از قبل ریشه‌دار مرتبط کنید. مثلا اینکه صبح هنگام بیدار شدن به چیزهایی که قابل شکرگزاری است فکر کند.”

او گفت: «مثلا من سعی می‌کنم این کار را زمانی انجام دهم که برای اولین بار رایانه را در محل کار روشن می‌کنم.»

گرچن اشملزر، یک روانشناس در فیلادلفیا که به طور منظم تمرین های قدردانی را در کار خود با مشتریان قرار می دهد، گفت که این تمرین می تواند به ویژه در زمان های سخت مفید باشد. اوایل امسال، او هنگام پیاده‌روی زمین خورد و هر دو پایش شکست که باعث شد به مدت شش هفته از ویلچر استفاده کند.

او گفت: برای جلوگیری از تبدیل شدن به افکار منفی در حالی که به روند بهبودی خود ادامه می‌دهم، هر روز به خود می‌گفتم «برای کارهایی که می‌توانم انجام دهم سپاسگزارم – و به خودم اجازه ندادم روی کارهایی که نمی‌توانم انجام دهم تمرکز کنم.»

او افزود: “قدردانی به ما این امکان را می دهد که به آنچه داریم نگاه کنیم و فراوانی را احساس کنیم.”

در نهایت، اگرچه  مطالعات زیادی ارزش نوشتن نامه برای ابراز قدردانی را نشان داده اند، اما این لازم نیست طولانی یا وقت گیر باشد. مثلا میتوانید با یک ایمیل سریع  یا یک پیام سریع این ترفند را انجام دهید.

تصور کنید که شریک زندگی شما از شما برای تمیز کردن آشپزخانه بعد از شام تشکر می کند. کدام جمله را ترجیح می دهید بشنوید؟

“متشکرم!”

یا: «از اینکه امشب فرمان را به دست گرفتی و تمام وظایف آشپزخانه را انجام دادی، سپاسگزارم. من دوست دارم که به نوبت به یکدیگر استراحت بدهیم.»

دکتر وونگ گفت: “کیفیت گفتار و نوشتار اهمیت دارد، زیرا تجربه ما از قدردانی را عمیق تر می کند. این احساسات و افکار سپاسگزار ما را تشدید می کند.”

دکتر وانگ  لیستی از سوالات ایجاد کرده بود که برای اوقاتی که به روشی خاص تر در مورد قدردانی فکر می کنید، چه در حال تشکر کردن از شخص دیگری باشید یا در حال فهرست کردن چیزهایی در زندگی خود باشید که به خاطر آنها احساس قدردانی می کنید، این سوالات ممکن است به عنوان راهنمایی مفید عمل کند. در وب سایت سید مسعود علوی پور هم فهرستی از 100 سوال وجود دارد که میتواند منبع الهام بخشی برای درخشش بینش سپاسگزاری باشد.

هنگام انجام این تمرین، دکتر وانگ پیشنهاد می کند که قلم را روی کاغذ قرار دهید.

دکتر وونگ گفت: «عمل نوشتن روند تفکر ما را کند می‌کند و به ما امکان می‌دهد آگاهانه‌تر فکر کنیم. او افزود: «با نوشتن، یک پرونده دائمی از برکات خود را حفظ می کنیم. می‌توانیم ماه‌ها یا سال‌ها بعد به یادداشت‌های شکرگزاری خود بازگردیم تا به خاطر چیزهایی که شکرگزار بودیم، به یاد بیاوریم.»

منبع NY Times

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *