عوارض جانبی ناخوشایندی داروهای محبوب کاهش وزن

جانا مندنال، یکی از افرادی است که با استفاده از داروی Wegovy، به کاهش وزن پرداخته است. جانا کلا “عشق لاغری” نبود، اما با توجه به نگرانی‌های مادری درباره بیماری دیابت نوع 2 در خانواده، تصمیم گرفت که اقدام به کنترل وزن خود کند. در ابتدا، او نگران عوارض جانبی احتمالی بود، اما با تزریقات Wegovy، آرزویش برای کاهش وزن به واقعیت پیوست.

اولین تزریق Wegovy برای جانا، با 0.25 میلی گرم بود و بعد از 5 روز، با افزایش دوز به 1 میلی گرم، عوارض جانبی شدیدتر شدند . او می گفت: «تهوع شروع شد. زمانی که دوز مصرفی خود را به 1 میلی گرم افزایش دادم، تمام شب را از ساعت 10 شب تا 5 صبح به استفراغ گذراندم. آن روز انگار که مردم.».

با این حال، جانا مندنال به همراه تعداد زیادی دیگر از افرادی است که تجربیات شخصی خود را با داروی Wegovy و داروهای کاهش وزن مشابه به اشتراک می‌گذارند و درباره عوارض جانبی آن‌ها تحقیق می‌کنند.

اگرچه علائم گوارشی (GI) شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو هستند، اما برخی از علائم دیگر نیز در شبکه‌های اجتماعی مورد بحث قرار گرفته‌اند؛ از جمله “صورت اوزمیک”، یعنی ظاهری ضعیف که برخی بعد از مصرف دارو تجربه کرده‌اند که همراه با ریزش مو، اضطراب، افسردگی و خستگی ناتوان کننده است.

با این حال، جانا مندنال همچنین به تغییرات مثبتی در خود پی برده است؛ به عنوان مثال، حس “صدای غذا” در زمانی که گرسنه نیست، از بین رفته است و وزن او از 236 پوند در زمان تزریق اول به 215 پوند کاهش یافته است.

برچسب هشدار

ماده فعال Wegovy، سماگلوتید، نقش یک هورمون طبیعی به نام پپتید شبه گلوکاگون را تقلید می کند. GLP-1، که به شما کمک می کند احساس سیری خوبی داشته باشید. سماگلوتاید با دوز پایین تر با نام تجاری Ozempic استفاده می شود که برای دیابت نوع 2 تایید شده است و برای کاهش وزن غیرقابل برچسب استفاده می شود.

هر دو Ozempic و Wegovy با a برچسب هشدار برای عوارض جانبی احتمالی، شایع ترین آنها تهوع، اسهال، درد معده و استفراغ است.

با افزایش محبوبیت سماگلوتاید، افراد بیشتری از طریق شرکت‌های پزشکی از راه دور نسخه دریافت می‌کنند.

دکتر Caroline Apovian، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از مدیران مرکز مدیریت وزن و سلامتی در بیمارستان زنان و بریگهام، گفت: مشاوره های عمیق تر، منجر به عوارض جانبی بیشتر می شود.

شرکت‌های بیمه به دنبال کاهش هزینه‌های درمانی خود، به دنبال افزایش دوز داروها از بیماران می‌گردند. این رفتار منجر به خطرات جدی برای سلامتی بیماران خواهد شد. به همین دلیل، این رفتار شرکت‌های بیمه نسبت به بیماران بسیار نابخشودنی است و باید از آن پرهیز کرد. درمان بیماران باید بر اساس نیازهای آنان صورت گیرد و هیچ‌گاه نباید به عنوان یک محصول تجاری در نظر گرفته شود. در نهایت، سلامتی بیماران اولویت بالاتری برای تمامی مراکز درمانی و شرکت‌های بیمه باید باشد.

بیمه مندنال هزینه واکسن های ویگووی او را پرداخت کرده است، اما بدون این پوشش، هزینه آن 1200 دلار در ماه برای او خواهد بود.

داروهای مشابهی مانند لیراگلوتاید در بازار وجود دارد که با نام ساکسندا به فروش می رسد. اما این تزریق روزانه و نه هفتگی است و عوارض جانبی نیز دارد و نشان داده شده است که اثربخشی کمتری دارد. که در یک کارآزمایی بالینی افرادی که مورد مطالعه قرار گرفتند میانگین وزن بدن خود را در طی 68 هفته با سماگلوتاید 15.8 درصد و با لیراگلوتاید 6.4 درصد کاهش یافتند.

تیرزپاتید، با نام تجاری Mounjaro – یک داروی دیابت نوع 2 ساخته شده توسط Eli Lilly که ممکن است به زودی تاییدیه FDA را برای کاهش وزن دریافت کند – می تواند عوارض جانبی کمتری داشته باشد. در آزمایشات بالینی، 44٪ از کسانی که مصرف می کنند سماگلوتید تهوع داشتند و 31 درصد اسهال را گزارش کردند، در مقایسه با 33 درصد و 23 درصد کسانی که مصرف می کردند. تیرزپاتید، اگرچه هیچ کارآزمایی مستقیماً این دو عامل را مقایسه نکرده است.

تیرزپاتید، یا همان Mounjaro، یک داروی دیابت نوع 2 است که توسط شرکت Eli Lilly تولید شده است. این دارو ممکن است در آینده به عنوان یک درمان کاهش وزن تاییدیه FDA دریافت کند و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای مشابه داشته باشد.

بر اساس آزمایشات بالینی، درصد کمتری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، شامل 44٪ تهوع و 31 درصد اسهال هستند، در مقایسه با 33 درصد و 23 درصد در افرادی که از داروهای دیگر استفاده می کنند. با این حال، هیچ کارآزمایی مستقیمی برای مقایسه عوارض جانبی تیرزپاتید و دیگر داروها انجام نشده است.

در کل، تیرزپاتید یک گزینه جدید و بسیار موثر برای مدیریت دیابت نوع 2 است و ممکن است در آینده به عنوان یک درمان کاهش وزن نیز تایید شود. همچنین، عوارض جانبی آن با داروهای مشابه کاهش یافته است.

از دست دادن کنترل روده در حال حاضر، Wegovy و Saxenda تنها واکسن‌های آگونیست GLP-1 هستند که برای کاهش وزن مجاز هستند و سازنده آنها، شرکت دارویی دانمارکی Novo Nordisk، در میان تقاضای رو به رشد با دومین کمبود Wegovy مواجه است.

داستان‌های شخصی آنلاین در مورد سماگلوتاید از بسیار مثبت – دقیقاً چیزی که برخی برای پیروزی در نبرد مادام العمر با چاقی به آن نیاز دارند – تا سناریوهای سخت با پیامدهای بالقوه درازمدت سلامتی و همه چیز را در بر می گیرد.

یکی جامعه خصوصی در Reddit به یک عارضه جانبی ناخوشایند اختصاص داده شده است: از دست دادن کنترل روده هنگام خواب برخی دیگر استفراغ غیرقابل کنترل را گزارش کرده اند.

کیمبرلی کارو از کلیرواتر، فلوریدا، سال گذشته پس از پیشنهاد روماتولوژیست و متخصص غدد او برای درمان دیابت نوع 2 او، مصرف 0.5 میلی گرم اوزمپیک را شروع کرد. به او گفته شد که با کاهش وزن همراه است که امیدوار بود به درد مفاصل و کمرش کمک کند.

اما پس از اینکه او دوز را به 1 میلی گرم افزایش داد، علائم گوارشی او که خفیف شروع شد، غیرقابل تحمل شد. او گفت که نمی‌توانست غذا را پایین نگه دارد و وقتی استفراغ می‌کرد، غذا اغلب کامل بالا می‌رفت.

یک شب قبل از خواب رامن خوردم. کارو، 42 ساله، یک کارآموز ثبت نام شده در مشاوره سلامت روان، گفت: و صبح روز بعد، همان طور که پایین آمد، بیرون آمد. من دچار دل درد شدید بودم و نمی‌توانستم چند لقمه غذا بخورم بدون اینکه حالت تهوع داشته باشم.»او همچنین “آروغ های گوگردی” داشت، یک عارضه جانبی که توسط برخی از کاربران Ozempic مورد بحث قرار می گرفت و باعث می شد که گاهی اوقات طعم تخم مرغ فاسد را بچشد.

او تشخیص داده شد گاستروپارزی، ضعیف شدن و فلج شدن انقباضات ماهیچه ای معده که هضم غذا را سخت تر می کند. برخی از انواع گاستروپارزی را می توان با قطع داروهای GLP-1 برطرف کرد، همانطور که در دو گزارش مورد اشاره شده است. در مجله پزشکی تحقیقی.

هورمون روده

علائم گوارشی بیشتر در سماگلوتید دیده می شود زیرا هورمونی که از آن تقلید می کند، GLP-1، توسط سلول های معده، روده کوچک و پانکراس ترشح می شود. آن پیترز، MD، مدیر برنامه های دیابت بالینی USC.

“این معامله است: عوارض جانبی واقعی هستند زیرا یک هورمون روده است. این باعث افزایش سطح چیزی می شود که بدن شما از قبل دارد.

اما، مانند Apovian، پیترز گفت که اگر تزریق با کمترین دوز شروع شود و به تدریج تنظیم شود، می توان از این عوارض جانبی اجتناب کرد.در حالی که میانگین دوز اولیه 25/0 میلی گرم است، پیترز گفت که او اغلب بیماران خود را با حدود یک هشتم آن شروع می کند – فقط “تنه ای از یک دوز”.

ماه‌ها طول می‌کشد تا به دوز اولیه برسند، اما چه عجله‌ای؟

پیترز گفت که او همچنین از دادن حداکثر دوز به بیماران دیابتی که 2 میلی گرم در هفته برای Ozempic (و 2.4 میلی گرم برای Wegovy برای کاهش وزن) است، اجتناب می کند.

هنگامی که از نوو نوردیسک در مورد عوارض جانبی داروها پرسیده شد، Novo Nordisk پاسخ داد که “آگونیست های گیرنده GLP-1 یک کلاس شناخته شده از داروها هستند که ایمنی طولانی مدت را در آزمایشات بالینی نشان داده اند. شایع ترین عوارض جانبی، مانند همه GLP-1 [agonists]مربوط به دستگاه گوارش هستند.»

آیا این دارو است یا کاهش وزن؟

با این حال، عوارض جانبی غیر گوارشی مانند ریزش مو، تغییرات خلق و خو، و ظاهر فرورفته صورت در میان کاربران سماگلوتید در سراسر اینترنت گزارش شده است. در حالی که این موارد اغلب در دنیای پزشکی به عنوان “حکایتی” شناخته می شوند، که تجربیات بالینی شخصی هستند، اما همیشه به راحتی قابل تأیید نیستند، می توانند بسیار صمیمانه باشند.

سلینا هوروات مایرز، همچنین به عنوان CelinaSpookyBoo شناخته می شود، a یوتیوبر کانادایی که اوزمپیک را برای دیابت نوع 2 مصرف کرد، گفت که پس از شروع دارو دچار حملات پانیک شدید و افسردگی شد.او در کانال یوتیوب خود گفت: “کسی که در این چند هفته اخیر بودم، احتمالاً ترسناک ترین دوران زندگی من بوده است.”

دبلیو اسکات بوچ، MD، MSc، مدیر طب چاقی در موسسه باریاتریک و متابولیک در کلیولند، گفت: در حالی که افسردگی و اضطراب شدید از عوارض جانبی دارو نیست، برخی از افراد به آنهدونیا یا “کاهش توانایی لذت بردن” مبتلا می شوند. درمانگاه. او گفت، اما با توجه به اینکه غذا در لحظه به بیشتر مردم لذت می‌برد، این می‌تواند نتیجه طبیعی کاهش اشتها باشد.

بوتش گفت: بسیاری از تغییرات گزارش شده دیگر ناشی از کاهش وزن است، نه دارو.

او گفت: “اینها داروهایی هستند که سیستم تنظیم وزن بدن را تغییر می دهند.” “چه زمانی فردی وزن کم می کند، شما دچار کوچک شدن سلول های چربی و همچنین آتروفی عضلات می شوید. این کاهش وزن سریع ممکن است ظاهر چهره فرد را تغییر دهد.

برای برخی از افراد، مانند مندنال، عوارض جانبی ارزش آن را دارد. برای دیگران، مانند Carew، آنها غیرقابل تحمل هستند.کارو گفت که پس از حدود 7 ماه دارو را قطع کرد و به تدریج به مصرف مجدد غذاهای جامد رسید.

او گفت: “این روش آمریکایی است، همه ما باید لاغر و زیبا باشیم.” اما من احساس می‌کنم که این بسیار ناامن است، زیرا نمی‌دانیم بدن ما در درازمدت چقدر جدی به این چیزها واکنش نشان می‌دهد. مردم آن را به عنوان یک راه حل سریع می بینند، اما با خطراتی همراه است.»

منبع Webmed

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *