چگونه برای چیزهای مهم وقت بگذاریم

بطور حتم زمانهایی پیش آمده که تمامی ما  احساس کرده‌ایم که در یک دوندگی بی‌پایان از زندگی گیر کرده‌ایم. با توجه به مشغله‌های کاری، تعهدات خانوادگی و اجتماعی، ممکن است به نظر برسد که زمان کافی برای انجام همه کارها در یک روز وجود ندارد. به همین خاطر، بسیاری از چیزهایی که واقعاً برای ما مهم هستند، نادیده گرفته می‌شوند، مانند پیگیری اشتیاق‌هایمان، گذراندن وقت با عزیزان و یا حتی تنفس عمیق و پرانرژی.

به همین دلیل است که یافتن راه‌هایی برای اولویت‌بندی چیزهایی که باعث شادی و رضایت ما می‌شوند، حتی در میان شلوغی و شلوغی زندگی روزمره، مهم‌تر از همیشه است.

در این بخش از برنامه The Lifehack Show، ما با کانر سوئنسون، یک معلم معتبر که در زمینه تمرکز درونی و تاب آوری تطبیقی مشغول به کار است، مصاحبه انجام دادیم تا با ما به اشتراک بگذارد که چگونه می توانیم زمان و مکان مناسبی برای انجام کارهایی که واقعاً اهمیت دارند و به زندگی ما ارزش می دهند، پیدا کنیم.

کانر در حال حاضر دوره‌های بهره‌وری را به شرکت‌های مشهوری مانند گوگل، یوتیوب، L’Oréal، Klarna و بسیاری دیگر آموزش می‌دهد. همچنین همراه با همسرش کلر، شرکت آموزشی Forgewell را نیز اداره می‌کند که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرهنگ خود را تغییر داده و به عملکرد، تعامل و رفاه بیشتر در میان نیروی کار خود دست پیدا کنند.

در این مورد، چند نکته مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کنید و  در مصاحبه آنها را نادیده نگیرید.

روی یک چیز تمرکز کنید

معمولاً ذهنمان پرت و بی‌تمرکز است و به‌طور پیش‌فرض چندین کار را همزمان انجام می‌دهیم که تمرکز و بهره‌وری را تحت فشار قرار می‌دهد. راهکاری که باید انجام دهید، اختصاص دادن حداقل یک ساعت یا بیشتر به تمرکز شدید بر روی یک موضوع مهم برای شما است. این موضوع می‌تواند شامل اهداف شخصی مانند نوشتن کتاب یا برنامه‌ریزی سفر خانوادگی باشد، یا اهداف حرفه‌ای مانند پیشرفت در مسیر شغلی یا دنبال کردن موقعیت شغلی جدید باشد. در هر صورت، باید تمام انرژی و توجه خود را به آن موضوع تمرکز کنید، حتی اگر در طول روز مشکلاتی بوجود آید. این به عنوان یک اولویت بزرگ در برنامه‌ریزی روزانه شما باید مورد توجه قرار گیرد و به آن پایبند باشید.

با انجام این کار، تمرکز خود را از انجام کارهای کوچک و کارآمد به دستیابی به موفقیت در زمینه‌های مهم واقعی تغییر می‌دهید. با پیشرفت در زمینه‌ای که برای شما واقعاً مهم است، احساس موفقیت و رضایت خود را تجربه خواهید کرد.

بر اساس باور من، تمرکز کردن بر خود و داشتن هدف و قصد، یک امر شگفت‌انگیز است؛ چرا که در پایان روز، اگر همه چیز به نتیجه برسد، اگر دغدغه‌ای را دنبال کرده باشید، واقعا انرژی و توجه خود را در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید و احساس خوبی خواهید داشت. – کانر سوئنسون

وقتی اولویت می‌دهید به قلب خود گوش کنید

وظایف خود را بر اساس آنچه فوری، رضایت بخش است یا برای شما شادی می آورد، اولویت بندی کنید. به آنچه بدنتان هر روز به شما می گوید که انجام دهید گوش دهید. از خودت بپرس “امروز چه کاری می توانم انجام دهم که فوریت چیزهای دیگر را کمتر کند؟

روزهایی که می‌خواهم به چیزی خاصی بپردازم، در تقویمم راه‌اندازی می‌کنم. اما هفته‌ها یا ماه‌ها قبل از آن، تصمیم نمی‌گیرم. به‌طور معمول، صبح روز بعد از پیاده‌روی صبحگاهی، می‌نشینم و با بستن چشم‌هایم یا یادداشت برداشتن، به دنبال چیزی می‌گردم که توجهم را به خود جلب کند. گاهی اوقات، با توقف و گوش دادن، چیزی پیدا می‌کنم که هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و با انرژی خلاقانه‌ای همراه است. در بعضی مواقع، چیزی وجود دارد که فوریت دارد و باید به آن بپردازم. – کانر سوئنسون

کانر معتقد است که اولویت بندی یک سفر مادام العمر است و زمان می برد تا بفهمید چه چیزی برای شما بهتر است.

تعیین مرزها

تعیین مرزها به شما این امکان را می دهد که زمان و توجه خود را به طور مؤثر اختصاص دهید. وقتی مرزهای مشخصی دارید، می توانید مسئولیت های خود را اولویت بندی کنید و زمان خود را به طور موثرتری مدیریت کنید. اگر مرزهای مشخصی تعیین نکنید، به راحتی می توانید با انحرافات یا تعهداتی که با اهداف و اولویت های شما مطابقت ندارد، منحرف شوید.

وقتی در حال کار بر روی یک پروژه هستید یا به یک رویداد شرکت می‌کنید، بهتر است بنشینید و به خوبی قوانین را مرور کنید. همچنین، نحوه برقراری ارتباط با دیگران را هم مورد بررسی قرار دهید. اگر افراد این نکات را رعایت نکنند، این به معنای اشتباه بودن روش آنهاست، زیرا این خلل باعث درهم‌ریختگی و خستگی شده و نتیجه نهایی پروژه یا رویداد نسبت به آنچه که انتظار داشته‌ایم، نادرست خواهد بود. بهتر است به جای گفتن “بیایید موافقت کنیم”، به این موضوع فکر کنیم که چطور می‌توانیم مرزها را به خوبی مشخص کنیم و با دیگران به اشتراک بگذاریم. – کانر سوئنسون

 

برای انجام این کار، باید با دیگران درباره آنچه قابل قبول و غیرقابل قبول است، ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، برخی افراد ممکن است اهمیتی به تماس گرفتن در آخر هفته ندهند، اما برخی دیگر ممکن است از رعایت ساعات کاری مشخصی پیروی کنند. با برقراری اینگونه گفتگوهت و مشخص کردن حدود و مرزها، می توانید از سردرگمی جلوگیری کرده و تعادل بهتری بین کار و زندگی خودتان ایجاد کنید.

اگرچه تعیین مرزها ممکن است چالش برانگیز باشد، اما سرمایه‌گذاری زمان و تلاش در طولانی مدت ارزشش را دارد.

افکار نهایی

برای اختصاص زمان به چیزهایی که در زندگی شما اهمیت دارند، باید مرزها را مشخص کرده و وظایف را بر اساس اولویت‌های شخصی و تعادل فوریت، لذت و شادی مرتب کنید. گوش دادن به شهود خود و شناسایی آن چیزی که ارزش توجه شما را دارد، بسیار مهم است.

با ترتیب دادن اولویت مناسب، می توانید سطح استرس خود را به حداقل رسانده و در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به احساس رضایت بیشتری دست یابید.

 

منبع lifehack

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *