خودت را باور کن

سال‌ها پیش، به یکی از مراجعانم یاد دادم که چگونه به ناخودآگاه خود اجازه دهد که پیامش را بنویسد. به او پیشنهاد دادم با بستن چشمانش و تصور اینکه در مکانی آرام است، وارد حالت هیپنوتیزم شود. ساحل را انتخاب کرد و توضیح دادم که می تواند چشمانش را در حین هیپنوتیزم باز کند.

او را هیپنوتیزم کردم و در بین مراحل چشمانش را باز کرد. به نظر می رسید که به جایی سمت چپ من نگاه می کند.

یک خودکار به او دادم و گفتم آن را در دستش بگیرد و بعد دستش را روی کاغذی جلویش بگذارد. توضیح دادم: «حالا. وقتی ناخودآگاهت می خواهد چیزی بنویسد، با حرکت دادن دست تو این کار را انجام می دهد. وظیفه تو این است که دست خود را روی کاغذ بگذاری و هیچ کاری عمدی با آن انجام ندهید.»

بعد از نیم دقیقه یا بیشتر، به کاغذ نگاه کرد. سپس دست او به آرامی شروع به حرکت کرد و با دقت پیام خود را نوشت: به من ایمان داشته باش. و بعد از آن مراجعم قلمش را رها کرد.

بعد از هیپنوتیزم او گفت: «این واقعاً عجیب بود» و توضیح داد که از احساس غیرعادی دستخطش به خودی خود شگفت زده شده است.

از او پرسیدم: “فکر می کنی منظور ناخودآگاهت از آنچه نوشته بود چه بوده است؟”  «آیا باید به خودت ایمان داشته باشی؟ یا به ناخودآگاهت؟»

او گفت: “من مطمئن نیستم منظورم چه بوده است.”

او نمی خواست ناخودآگاهش دوباره بنویسد، اما خوشبختانه راه های دیگری برای دریافت پاسخ از ناخودآگاه وجود دارد. یکی شامل این است که ناخودآگاه یک انگشت را برای نشان دادن بله بلند کند و دیگری نه. با آن روش متوجه شدیم که ناخودآگاه او به این معناست که باید به ناخودآگاه خود ایمان داشته باشد.

فکر می کنم این نصیحت حکماست که ناخودآگاه می تواند منبعی از خرد و دانش عظیم باشد. وقتی مردم متوجه می شوند که می توانند به چنین منبعی در ذهن خود دسترسی داشته باشند، معمولاً احساس قدرت و اعتماد به نفس بیشتری می کنند.

کلید موفقیت در زندگی

ایمان به خود یکی ازمهمترین کلیدهای موفقیت در زندگی است. بدون چنین باوری، تلاش برای بهبود اغلب ناموفق است زیرا افراد تمایل دارند قبل از رسیدن به هدف، مسیر خود را ترک کنند. به عنوان مثال، اگر شما ورزشکاری هستید که معتقدید می توانید برنده شوید، به خودتان فشار می آورید و تا رسیدن به پیروزی استقامت می کنید، ولی زمانی که وارد رقابت‌هایی جدی شوید، اگر به خود باور نداشته باشید، ممکن است بیشتر مستعد تسلیم شدن باشید.

این نکته را احتمالا می‌دانید که رشد خارج از منطقه امن و راحتی شما اتفاق می افتد. وقتی خودتان را به موقعیت‌های ناراحت‌کننده‌ای سوق می‌دهید که توانایی مدیریت آن‌ها را دارید، باورتان نسبت به خودتان می‌تواند رشد کند زیرا یاد می‌گیرید که چگونه می‌توانید در چنین شرایطی عملکرد خوبی داشته باشید.

تمرین یک وضعیت خوب می تواند به بهبود اعتماد به نفس کمک کند، مانند تمرین حالت قدرتمند یا صاف ایستادن، صاف کردن شانه ها و باز کردن و ستبر کردن قفسه سینه به مدت 30 ثانیه.

اکثر افراد وقتی به خود ایمان داشته باشند، تمایل دارند با مهربانی و احترام بیشتری با خود رفتار کنند. آنها تمایل دارند که انگیزه بیشتری داشته باشند زیرا احساس می کنند احتمال موفقیت وجود دارد.

اگر در موقعیتی هستید که می توانید به دیگران کمک کنید، به عنوان مثال، به عنوان یک عضو قابل اعتماد خانواده، پزشک، معلم یا مربی می توانید با گفتن اینکه به آنها اعتقاد دارید، به دیگران کمک کنید تا باور به خود را افزایش دهند. ممکن است به شواهدی برای تقویت باورشان اشاره کنید، مانند تاکید بر موفقیت‌ها و دستاوردهای آن‌ها در تلاش‌های قبلی زندگیشان و ویژگی‌های مثبت شخصیتی‌شان که می‌تواند به موفقیت بیشتر آنها کمک کند.

آیا هیپنوتیزم می تواند باور به خود را تقویت کند؟

تعامل با ضمیر ناخودآگاه می تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات مهم زندگی را با اعتماد به نفس بیشتری بگیرند، می‌توانند معنای زندگی را بیابند و قدم هایی را که ممکن است برای رسیدن به اهداف خود بردارند را مشخص کنند. هر یک از این دستاوردها به بهبود باور آنها در خود کمک می کند.

فراتر از ترویج تعاملات با ناخودآگاه، هیپنوتیزم می تواند به افزایش خودباوری کمک کند، افراد می‌توانند یاد بگیرند که از طریق تصاویر هیپنوتیزمی، می توانند مسئولیت احساس، تفکر یا عمل خود را بر عهده بگیرند. به عنوان مثال، می توانند با استفاده از هیپنوتیزم اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند تا تصور کنند پس از رسیدن به اهداف خود چقدر احساس خوبی خواهند داشت.

علاوه بر این، افراد می توانند از جملات تاکیدی مثبت با یا بدون هیپنوتیزم برای بهبود بیشتر اعتماد به نفس خود استفاده کنند

باور به خود را می توان از طریق پشتکار افزایش داد و زمانی که افراد یاد می گیرند چگونه از هیپنوتیزم برای تغییر زندگی خود از طریق خود پیشنهادی، تصویرسازی و تعامل با ناخودآگاه خود برای افزایش خرد و دانش خود استفاده کنند.

منبع Psychology Today

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *