چگونه می توانیم سپاسگزاری را در محل کار افزایش دهم؟

مغز ما بیشتر در یافتن مشکلات و چالش ها خوب کار می کند. یافتن این مشکلات و رفع آنها بخشی از کاری است که بسیاری از ما برای انجام آن پول دریافت می کنیم. اما برای اینکه در سپاسگزاری هم مؤثر خوب باشیم، باید مغز را آموزش دهیم تا به چیزهای خوب نیز توجه کند.

یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای انجام این کار، یک تمرین ساده سپاسگزاری مرتبط با کار است. به سادگی هر روز چند دقیقه را به یادداشت سه چیز در محل کار اختصاص دهید که بابت آنها سپاسگزار هستید. سپس از خود بپرسید: چه کسی عامل آن چیز بود؟ این می تواند یک همکار باشد که به شما کمک کرده است، کسی که کارها را از پشت صحنه تدارک می بیند یا یک تصمیم گیرنده سطح بالاتری که فضا/ مزیت/تجربه ای را طراحی کرده است که شما قدردان آن هستید.

 

سوال: می دانم که مردم دوست دارند مورد قدردانی قرار بگیرند، اما این برای من طبیعی نیست. من یه جورایی آدم منفی بافی هستم و با دیدن مشکلات و عیب ها راحت ترم. و وقتی سعی می کنم کسی را بشناسم، احساس ناخوشایندی و بی قراری می کنم. چگونه می تونم در این زمینه بهتر بشم؟

شما درست می گی که قدردانی برای مشارکت و شادی کارکنانه، اما همه ما اکثرا قربانی، مرتکب یا شاهد ناسپاسی هم بودیم: مبهم، اشتباه، غیر صادقانه، یا هر سه تا در یک زمان. پس با این همه ناسپاسی چرا می خواهید آن را بهتر انجام بدید!

بررسی آگاهانه زندگی کاری خود برای یافتن چیزهایی که باید بابت آنها سپاسگزار باشید، مسیر عصبی “حالا چه خوب است؟” را فعال می کند. اگر این کار را روزانه انجام دهید، شروع به رشد سیناپس‌ها یا اتصالات جدید در طول این مسیر خواهید کرد که دسترسی مغزتان به آن را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. اگر این تمرین را برای چند هفته ادامه دهید، شروع به رشد نورون‌های جدید در این مسیر می‌کنید، و این کار را برای مغزتان آسان‌تر می‌کند و خواهید دید که این چیزهای خوب راحت‌تر و طبیعی‌تر به شما می‌رسند.

در اینجا چند ایده دیگر برای سپاسگزاری بیشتر وجود دارد:

  • دیدگاه خود را فراتر از دستیابی به هدف گسترش دهید. تلاش، یادگیری، چالش های پیش روی (حتی اگر هنوز به آن ها غلبه نکرده اید) یا نظریه های خوب به اشتراک گذاشته شده (حتی اگر قابل اجرا نباشد) را تحسین کنید.
  • به چیزهای کوچک توجه کنید، مانند حضور به موقع، سالم نگه داشتن تجهیزات کار یا داشتن نگرش مثبت.
  • روی تیم کاری خود توجه داشته باشید. یک دقیقه را در ابتدای هر یک از جلسات انفرادی خود با این سوال ساده بگذرانید: “یک کار خوبی که در این هفته از اعضای تیم دیده اید چیست؟” بوم! شما چیز جدیدی برای قدردانی دارید… حالا شما  نرون هایتان را وادار می‌کند تا دنیا را به خوبی بررسی کنند و مسیرهای عصبی مثبت‌یابی را بسازند.
  • با آگاهی تشکر کنید.  بسیاری از ما روزی بارها و بارها “متشکرم، سپاسگزارم، ارادتمندم” و کلماتی از این دست را می گوییم بدون اینکه حتی فکر کنیم چرا آن را می گوییم. سرعت خود را کم کنید و متوجه شوید که چرا تشکر می کنید و فکر کنید که آیا می توانید آن را گسترش دهید.

هنگامی که متوجه چیزی برای قدردانی شدید، باید آن قدردانی را به خوبی ارائه دهید. عبارات “متشکرم” و “کار خوب” زمانی که صادقانه به اشتراک گذاشته نمی شود یا با موارد خاص مرتبط نیست، به کسی کمک نمی کند که احساس ارزشمندی کند. انسان ها آشکارسازهای عالی هستند. بعضی وقت ها زمانی که از ما تغریف می شود و در آن تغارف حس صداقت مشاهده نمی کنیم حس می کنیم می خواهند ما را به انجام کارهای بیشتری وادار کنند.

برای اینکه قدردانی صادقانه داشته باشید :

  • خاص، واقعی و تاثیرگذار باشید. “کار خوب” را از فرهنگ لغت خود حذف کنید و به آنها بگویید دقیقاً چه کارهایی را دوست دارید و تأثیری که بر شما یا دیگران گذاشته است.
  • بپرسید که چگونه دوست دارند مورد قدردانی قرار گیرند. برخی از مردم سپاسگزاری مخفیانه را دوست دارند، برخی دیگر با تمجید عمومی پیشرفت می کنند. برخی آن را چهره به چهره ترجیح می دهند و برخی دیگر آن را به صورت مکتوب دوست دارند. کاری را که آنها دوست دارند انجام دهید، نه فقط کاری را که برای شما آسان تر است.
  • روند سپاسگزاری را به سیستم خود وارد کنید، بنابراین مجبور نیستید به انگیزه یا اشتیاق خود متکی باشید. در نظر بگیرید که پنج دقیقه برای  به برنامه‌های جلسات استاندارد تیم خود اضافه کنید، یا هر روز را با ارسال یک ایمیل قدردانی قبل از بررسی صندوق ورودی خود شروع کنید.

رعایت این موارد ممکن است در ابتدا شبیه یادگیری یک زبان جدید باشد: ناخوشایند و کند و تا حدی ناملموس. اما نگران جا افتادن آن نباشید. همانطور که نایک به ما توصیه می کند، “فقط انجامش بده.”

موارد مختلف را امتحان کنید، تطبیق دهید و دوباره امتحان کنید. حتی قدردانی متوسط هم بهتر از هیچ است.

منبع Psychology Today

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *